Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

Musiikinharrastajan ja musiikkikasvatuksen oma sivu

Tervetuloa katsomaan pianoprofessorin etätuntia

Kirjoitin Rondon viime vuoden viimeisessä numerossa pianonsoiton etäopettamisesta. Tämänkaltaista aihetta on vaikea käsitellä ilman soivia esimerkkejä. Nyt siihen on tilaisuus: Rondon digiversiossa on nähtävänä nauhoitus tunnista, jonka pidin Sibelius-Akatemiassa johdollani opiskelevalle Ossi Tannerille. Ossi (s.1997)...

Virtuositeetin hyveet ja paheet

    ”Ollakseen enemmän kuin virtuoosi täytyy ensin olla virtuoosi”, sanoi Ferruccio Busoni. Monia virtuooseja kouluttanut Matti Raekallio pohtii käsitettä Paganinin, Lisztin ja Chopinin esimerkkien kautta.   Rondon edellisessä numerossa 1/2021 oli artikkeli Kiril Gersteinista. Jutussa puhuttiin myös...

Etäopetusta pianolla

  Koronakevät laittoi musiikinopetuksen metodit kertaheitolla uusiksi. Millaisiin ongelmiin etäopetuksen metodeissa voi törmätä ja millaiset tekniset ratkaisut ovat parhaita? Matti Raekallio kertoo seuraavassa kokemuksistaan Juilliard Schoolin professorina. Juilliardin rakennukset suljettiin maaliskuun 16. päivänä. Koko opettajakunta...

Musiikkikoulutus puhaltamaan yhteen hiileen

  Suomalaisen musiikin päivänä 8. joulukuuta julkaistiin suomalaisen musiikkikoulutuksen Visio 2030 –raportti. Tavoitteineen se tuo ensimmäistä kertaa laajaan yhteistyöhön oppilaitokset taiteen perusopetuksesta aina yliopistotasolle saakka.   Taideyliopiston rehtorina joulukuussa aloittanut Kaarlo Hildén kutsui kaksi vuotta sitten musiikinopetuksen...

Pianopedagogiikkaa virtuaaliyhteyksillä

      Varsinainen rysäys alallamme oli viimekeväinen etäopetus, johon siirryttiin maaliskuussa parin päivän varoitusajalla. Useissa oppilaitoksissa pystyttiin olemaan hyvin apuna etäopetuksen vaatimien laitteiden hankinnassa, mutta monelle opettajalle laitehankinnat saattoivat silti olla isokin lisäkustannus. Ilman esimerkiksi digilaitteeseen...

Mestari puhuu

    Sir András Schiff on tärkeä muusikko. BBC kutsuu häntä yhdeksi aikamme suurista musiikillisista ajattelijoista ja osuu tapansa mukaan oikeaan. Hän on lisäksi niitä harvoja pianisteja, jotka ovat vaikuttaneet instrumenttinsa vallitseviin esityskäytäntöihin. Erityisesti Schiffin pedaalinkäyttö...

Säveltäminen on mahdollista kaikille

  Musiikkioppilaitoksissa on otettu säveltämisen opetukseen perinteisestä poikkeava näkökulma: tärkeintä on tekeminen eikä lopputulos. Tärkeänä työkaluna siinä on uusi Opus1.fi-aineistopankki.   Säveltäjyyteen on perinteisesti liitetty paljon mystifiointia. On yleinen uskomus, että säveltäjäksi täytyy syntyä tai ainakin tiedostaa...

Terveisiä New Yorkista

    Pianon mestareiden mestari Grigori Sokolov puhuu usein flyygeleistä kuten ihmisistä. Jokin yksilö saattaa vaikuttaa lupaavalta nuorelta, josta ei kuitenkaan vielä tiedä, mihin suuntaan kehitys saattaa kääntyä. Toiset taas ovat kuin vetreitä keski-ikäisiä, joissa silti...

Hyvä, paha palaute

  Hyvässä palautteessa on oikeassa suhteessa ruusuja ja risuja, rohkaisua ja kritiikkiä.   Oppilas hapuilee arasti läksykappalettaan. “Ei noin! Juurihan minä neuvoin. Sinähän soitat kuin rukkaset kädessä”, opettaja parkaisee. Oppilas jatkaa soittoaan entistä arempana ja virheitä varoen. Viereisestä...

Säveltäjyyden tasa-arvoloikka

    Yhdenvertaisesti säveltäen -hanke nostaa esiin tasa-arvon sävellysopetuksessa. Sen toteutumisessa on edelleen monia ongelmia.   Keväällä 2019 käynnistyneen Yhdenvertaisesti säveltäen -hankkeen keskeisenä tavoitteena on lieventää alan sukupuolen mukaista ammatillista eriytymistä sekä edistää tasa-arvoisia osallistumismahdollisuuksia. Se tarjoaa säveltämisen...

BLOGIT

Mediasakset