Kalevi Kiviniemi

Antico. Urkumusiikkia 1300–1600-luvulta. Kalevi Kiviniemi, Sionin Notre Dame de Valéren urut. Fuga 9464

Kalevi Kiviniemen urkutaiteen ja levytysten yksi voimanlähde on hänen kykynsä adaptoitua eri instrumentteihin ja ottaa niisti irti niiden luonteenomainen ilmaisu – kuitenkin oman persoonallisen tulkintansa säilyttäen. Levy-yhtiö Fugalle 20 vuoden aikana tekemässään OrganEra -sarjassa Kiviniemi on soittanut historiallisia urkuja kaikilta aikakausilta, mukaan lukien sellaiset erikoisuudet kuin Filippiinien bambu-urut. Rouenin Cavaillé-Coll-soittimella tehty levy on erityisasemassa tilan, arkkitehtuurin, soinnin ja tulkinnan muodostaman kokonaisuuden huikeudessa.

Kiviniemi päättää sarjan palaamalla alkulähteille. Hän soittaa Sveitsin Sionissa Notre Dame de Valéren basilikassa maailman vanhimmilla soittokuntoisilla, yli 600 vuotta vanhoilla uruilla. Siinä on 376 pilliä, joista vanhimmat ja samalla pienimmät ovat mahdollisesti jo 1300-luvun puolelta. Niiden rakentajaa ei tunneta. Soitinta on restauroitu 1600-luvulla, jolloin tehdyt matalammat äänikerrat soivat pehmeän laulavasti. Tästä Kiviniemi antaa näytteen levyllään Carissimin Fantasiassa. Vanhemmat rekisterit soivat heleän yläsävelikkäästi. Kosketuksen herkkyys on soittimelle ominaista, ja se mahdollistaa myös lyömäsoitinefektejä. Kiviniemi on perehtynyt pieteetillä soittimen mahdollisuuksiin ja kunnioittaa sen alkuperäistä henkeä.

Levyn ohjelman vanhimmat teokset ovat 1300- ja 1400-lukujen urkutabulatuureista, ja aikamatka jatkuu Dowlandin ja Praetoriuksen kautta kohti barokkia. Soittimelle sopii vanhemman musiikin rytmisyys, tanssillisuus ja suoranainen hauskuus, josta voi löytää kansanomaisia perinteitä aina keskiajan pillipiipareita myöten. Renessanssipolyfonian läpikuultava kauneus yhdistyy siihen saumattomasti. Jännittävistä efekteistä esimerkkinä on Air anglaise (anon.), jossa soivat pelkkä ilmavirran humina ja koneiston lyömäsoitintehot. Enkelit lentävät kirkon halki todentuntuisesti.

Harri Kuusisaari

JAA
Edellinen artikkeliArvo Pärt
Seuraava artikkeliPiazzolla ym.