Mediasakset 05 2020

 

Epidemia ei estä musiikin tekemistä ja kuuntelemista, sillä voi jopa olla positiivinen vaikutus.”

Levy-yhtiö Warner Music Finlandin toimitusjohtaja Samppa Hartikainen Apu-lehdessä 13/2020.

 

Toivottavasti ihmisille kasvaa nyt kulttuurinnälkä, ja he tulevat myöhemmin sankoin joukoin.”

Keski-Uudenmaan teatterin johtaja Heikki Lund Apu-lehdessä 13/2020.

 

Väitän kuitenkin, ettei muutos klassisen musiikin osalta tule olemaan kovinkaan suuri. En usko, että tämä kriisi olisi yhtään vähentänyt ihmisten kaipuuta aitojen ja ainutkertaisten elämysten pariin. Musiikin historian ajalle mahtuu lukemattomia kansainvälisiä kriisejä sekä teknologisia innovaatioita, joilla olisi periaatteessa ollut edellytykset disruptiivisiin muutoksiin. Konserttikokemus, jossa ääni tuntuu koko kehossa, ympärillä olevat ihmiset elävät hetken yhdessä kanssamme ja taide tuotetaan aidosti käsityönä ainutkertaisessa hetkessä, ei ole vielä tämänkään pandemian aikana tai jälkeen korvattavissa striimauksilla tai taltioinneilla.”

Kapellimestari Eero Lehtimäki Yle.fissä 28.3.2020.

 

Jotenkin jo se, että teos äänitettiin tyhjässä isossa salissa lisäsi tilanteen dramatiikkaa. Loppuun asti myös jännitettiin, pysyvätkö muusikot terveinä ja onko nauhoitus mahdollista toteuttaa.  Kun yleisöä ei ollut, esityksestä puuttui se vuorovaikutus, mikä tapahtuu soittajien ja yleisön välillä.”

Säveltäjä Pasi Lyytikäinen Taival-teoksensa kantaesityksen muuttumisesta Biennaale 2.0. radiofestivaalin esitykseksi koronavirusepidemian takia. Aamulehti 1.4.2020.

 

Ehkä siitä voi sentään kertoa, kun kävimme retkellä Kauneimmat joululaulut -tilaisuudessa. Työnsin pyörätuolissa iäkästä miestä, joka ei aina muista, missä ollaan tai mikä vuodenaika on. Lukeminenkaan häneltä ei enää onnistu. Mutta kun musiikki alkoi, miehen ryhti suoristui pyörätuolissa. Hän muisti jokaisen joululaulun sanat, viimeisetkin säkeistöt. Hänen äänensä muuttui muminasta selkeäksi ja soi kirkossa voimakkaana. Maa on niin kaunis. Se liikutti minua niin paljon, että omasta laulamisestani ei tullut oikein mitään.”

Toimittaja Venla Rossi kertoi vapaaehtoistyöstään palvelutalossa Kotivinkissä 25.3.2020.

 

Musiikkitestamentin ajatus on se, että jos ihminen sairastuu myöhemmin muistisairauteen, suosikkimusiikkia voidaan käyttää sen hoidossa. Muistisairauden loppuvaiheessa ihminen voi olla rauhaton tai aggressiivinen. Oman mielimusiikin säännöllinen kuuntelu voi piristää tai auttaa rentoutumaan vetämättömissä hetkissä. Musiikkitestamentti voi myös lisätä yhteenkuuluvuuden tunnetta perheiden ja sukujen sisällä ja auttaa nuorempia sukulaisia ymmärtämään, millainen tämän ihmisen elämä on ollut.”

Neuropsykologian apulaisprofessori Teppo Särkämö Helsingin Yliopistosta Kotivinkissä 8.4.2020.

 

60-luvulla kylvetyt ideat tietoisuuden uudelleenkalibroinnista puhuttavat nykyaikana, kun teknologia-avusteista itsensä kehittämistä liputtava Kalifornian ideologia on sulautunut valtavirtaan. Usein muutoksen toteuttamisessa ei kuitenkaan päästä yksilötasoa pidemmälle. Pauline Oliverosin ajatukset keskittyneestä syväkuuntelusta herättävät toiveikkuutta siitä, että kokeellisella musiikilla voi olla muitakin vaikutuksia kuin kovempi työteho. Kuunteleminen ja tarkkaavaisuus voivat luoda uudenlaista välittämistä ympäristöstä ja muista ihmisistä. Jos maailmaan ei kiinnitä huomiota, suhtautumista on vaikea muuttaa.”

Iida Sofia Hirvonen kolumnissaan Imagessa 3/2020.

 

Poikkeustilanne panee luovuuden liikkeelle. Jotkut muusikot jo kehittelevät alustaa, joka mahdollistaisi konsertin toteuttamisen netin kautta. Kun on pakko löytää uusia tapoja toimia, ihmiset kehittyvät. Uskon, että sellaiselle alustalle on käyttöä tulevaisuudessa muutenkin.”

Oopperalaulaja ja Kokkolan kamarioopperayhdistyksen puheenjohtaja Minna-Leena Lahti Keskipohjanmaassa 12.4.2020.

 

Emme tee nyt yhteismusisointia lainkaan. Videolla esimerkiksi yksittäinen viulisti soittaa soolona kappaleen ja kertoo työstään. Orkesterin luovilta taiteilijoilta voi tulla videoissa esille erilaisia, hyvin mielenkiintoisiakin asioita. Muusikot pystyvät pitämään esimerkiksi luentoja musiikin vaikutuksista aivoihin ja terveyteen. Tätä on tehty yksilötyönä orkesterin jalkautumisessa jo aikaisemmin.”

Kymi Sinfoniettan toimitusjohtaja Riikka Luostarinen kertoo orkesterimuusikoiden työskentelystä poikkeusaikana Kouvolan Sanomissa 19.3.2020.

 

Uskon, että Mozart olisi pitänyt tällaisesta hulluttelusta.”

Risto Nordell arviossaan Jussi Nikkilän Kansallisoopperalle ohjaamasta Mozartin Don Giovanni -oopperasta. Suomen Kuvalehti 12/2020.