Mediasakset 12 2019

 

Kuoro luo hienoja ihmissuhteita. Ne ovat kestäviä. Naishenkilö, jonka kanssa elän, on Händel-kuorosta löydetty. Leikillisesti olen sanonut, että mikä se sellainen sekakuoro on, joka ei poikamiehelle vaimoa tarjoa. Etenimme aika nopeilla askelilla naimisiin. Ei ole harmittanut päivääkään. Kävimme yhdessä täällä monta vuotta.”

Neljä vuosikymmentä Händel-kuorossa laulanut Väinö Valtonen Tampereen seurakuntalehti Sillassa 6.11.2019.

 


Maailmanmusiikki’ oli markkinointitermi. Aikoinaan ei ajateltu sosiaalisia, poliittisia ja kulttuurisia seurauksia, joita termillä olisi. Oli kyse vain siitä, mihin boksiin levyt levykaupassa laitetaan. Haluan kategorisoida musiikki tarkemmin. Tarkkuus ja konteksti ovat tärkeitä.”

Elokuvantekijä ja journalisti Cyrus Moussavi Suomen Kuvalehdessä 42/2019.

 

Lapsi voi joko kuunnella laitteeseen tallennettuja melodioita tai soittaa omiaan – tai tehdä samaan aikaan. Mukana tulee kuuden kappaleen nuotit, joita taapero pystyy seuraamaan värikoodien avulla. Kukapa ei haluaisi kuunnella Beethovenin Hymniä ilolle oman lapsensa soittamana?”

Vauva-lehti esittelee taaperon lelupianon marraskuun 2019 numerossa.

 

Lontoossa päätetään, millaisia taiteilijoita meille tarjotaan. Nyky-yhteiskunnassa haemme monimuotoisuutta – myös kapellimestarien ja solistien kohdalla. Uhkana on, ettei taidemusiikkia saada niin monimuotoiseksi ja kiinnostavaksi kuin se voisi olla.

Suomen Sinfoniaorkesterit ry:n toiminnanjohtaja Helena Värri brittiläisen Harrison & Parrott -agentuurin vallasta Suomen klassisen musiikin kentällä. Yle.fi 5.11.2019.

 

Meil­lä on hy­viä ka­pel­li­mes­ta­rei­ta, soit­ta­jia ja oop­pe­ra­lau­la­jia. Toki on­gel­mi­a­kin on, mut­ta mi­kä­pä ala ei tänä päi­vä­nä oli­si mur­rok­ses­sa. Olen var­ma, et­tä mu­siik­ki tu­lee säi­ly­mään ih­mis­ten elä­mäs­sä ikui­ses­ti.”

Kuusamon musiikkiopiston rehtori Seppo Kallio Koillissanomissa 31.10.2019.

 

Soittokuntaura oli pelastukseni. En olisi jaksanut tehdä pelkkää humppaa, koska siinä ei ole tarpeeksi haastetta. Tanssimusiikki vaatii vain 30 prosenttia soittamisosaamista, mutta jos soitan Mahlerin sinfoniaa, niin olen helisemässä sen kanssa.”

Muusikko Aatos Ilomäki Maaseudun Tulevaisuudessa 2.11.2019.

 

Säveltäjiä kiehtoo ajatus muusikosta, jolla on kuudes aisti, ihmismielen salainen avain ja kyky manipuloida sekä massoja että auktoriteetteja. Juuri tästä on oopperassa kysymys: mahdista herättää katsojassa voimakkaita tunteita ohi otsalohkon kontrollin. Siksi myös HitlerStalin ja Kekkonen viihtyivät oopperan ensiparvella.

Toimittaja ja kirjailija Minna Lindgren kolumnissaan Kauppalehdessä 5.11.2019.

 

Välillä on ihan hyvä, että joku mestari Radion sinfoniaorkesterista tulee kertomaan saman asian, mitä olen itse sanonut oppilaille. Se otetaan ehkä paremmin vastaan häneltä.”

Matalien vaskien lehtori Aleksi Saraskari Kymi Brass -tapahtumasta Kymen Sanomissa 29.10.2019.

 

Huono musiikki vaikuttaa minuun lähes yhtä voimakkaasti kuin hyvä, siksi en pidä esimerkiksi automatkoilla radion kuuntelusta. Hiljaisuus on hyvää vastapainoa musiikille. Musiikkiin liittyy niin voimakkaita tunteita, että joudun välillä ottamaan etäisyyttä. Henkisesti raskainta aikoina en ole voinut kuunnella juuri mitään.”

Pasi Salminen kertoo ET Terveys -lehdessä 9/2019.

 

Kymi Sinfoniettassa ei voi tehdä kaikkia niitä juttuja kuin Retuperän WBK:ssa. Mutta nyt, kun minulla on perhe ja kaksi lasta, on hyvä, että en ole Retuperässä. Soittamisen ohella bändi puuhailee erilaista hauskaa. Osa omintakeisuudesta päätyy myös musiikkiin, ja sensuuntainen ajattelu on jäänyt vähän päälle. Ehdottelen kapellimestarille tai ohjelmatoimikunnalle, että voitaisiinko tehdä näin… Joskus menee läpi.”

Kymi Sinfonietassa trumpettia soittava Visa Harala Kymen Sanomissa 15.10.2019.